Анри Картие-Бресон (Henri Cartier-Bresson) (22 август 1908 — 3 август 2004) —френски фотограф, един от най-известните фотографи на XX век, художник-фотограф, баща на фоторепортажа и фотожурналистиката.
Анри Картие-Бресон – баща на съвременната фотожурналистика, французин по рождение, пионер на 33-мм формат и майстор на реалната фотография. Заема водещо място в „уличната фотография“. Роден е в Chanteloup, Seine-et-Marne и от ранни години проявява голяма любов към изкуството и особено към сюрреализма. През 1932 г. открива фотоапарат „Лайка“, който става негов вечен спътник, с който не се разделя до края на живота си.
„За мен фотоапаратът е инструмент за проява на интуицията и спонтанността, властелин на момента, който във визуалните форми едновременно решава и задава въпроси. Само ако много внимателно се възползвате от гореописания смисъл, ще постигнете простотата на експресията“, казва той. През 1952 г. Анри публикува книга, която в оригинал се нарича Images à la sauvette. В нея са събрани 126 фотографии, които Анри избира след пътуванията си на запад и на изток. Обложката на книгата е дело на знаменития модернист Анри Матис. „За мен фотографията е мълниеносно да осъзнаеш, за част от секундата, важността на събитието и правилно да организираш в пространството всички обекти, които биха предали на това събитие истинско значение“, казва фотографът.
Анри Картие-Бресон посещава СССР през 1954/1955 и 1972/1973 г. Той искал да покаже красотата в ежедневието – такъв бил неговият професионален принцип. Точно тези фотографии са показани на изложби в Париж и Ню Йорк, както и в албума „Московчани“. Те изиграват голяма роля за промяна на отношението на западните граждани към СССР. Те показват на Запада обикновени хора, може би, облечени бедно, малко подозрителни, притиснати от житейските си проблеми, но абсолютно нормални човешки същества, които обичат, харесват, колебаят се, отхвърлят, радват се… – живеят пълноценно.