Накъде отива България?

Бедни богати 68Когато съвременните политолози коментират промените в България след 10 ноември 1989 година, те говорят за някакъв преход от «комунизъм» към «демокрация», «гражданско общество», «пазарна икономика». Този преход е съпроводен с непрекъснати «реформи», които са обикновено «болезнени» и новото общество се изгражда на базата на «европейските ценности». Подобна терминология дава много малко полезна информация за обществената система, с която беше сменен социализмът преди 26 години. За да си изясним какво означават «европейски ценности», може да използваме декларацията на Народното събрание от 2004 година по повод 60-та годишнина от 9 септември 1944 г.

В тази декларация, приета с огромно мнозинство от почти всички политически партии и отразяваща точно идеите, господстващи в България днес, още в първото изречение е посочено, че на 9 септември 1944 е бил прекъснат «европейският път, избран от строителите на съвременна България».

Бедност Украйна ult

Следователно «европейският път» според строителите на днешна «демократична» България, включва: атаката на кавалерията и клането на протестиращи селяни край Дуранкулак през 1900, войните и националните катастрофи през периода 1913-1918 г., включително разстрела на българските войници край Владая, военния преврат на 9 юни 1923 и физическото изтребление или прогонване на актива на двете най-големи български партии, съюз с Хитлер и обявяване война на САЩ и Англия, награди от по 50 хиляди лева за главата на убит антифашист, изпращане на над 11 хиляди евреи за унищожение в нацистките лагери на смъртта, а на останалите – в трудови лагери вътре в страната. Защо подчертавам тези събития в развитието на царска България? Защото именно те доведоха до 9 септември 1944. Всъщност творците на тази декларация са прави в едно. Всичко описано по-горе е наистина «европейски път», но пътя на европейския фашизъм.

Що се отнася до икономическото развитие на България, в декларацията е казано:

«След 9 септември 1944 г. у нас започна утопичен експеримент, който забави с десетилетия нашето развитие..».

С други думи, когато 80 % от населението се препитаваше от примитивно земеделие и нямаше ток и вода, а легло, маса и дюшек бяха лукс, тогава всичко е било правилно и нормално.

Един от най-упорито рекламираните митове през периода на реставрацията на капитализма в България беше митът за икономическите успехи и процъфтяване на царска България през 30-те години на 20 век. Сравнението на България с другите европейски страни от учените-икономисти обаче показва значително икономическо изоставане, достигащо 3-4 пъти по произведен доход на човек от населението. Капиталистическа България преди социалистическата революция без съмнение беше една от най-бедните и изостанали страни в Европа.

Ако някой си мисли, че учените са сбъркали в оценката си за царска България, може да я сравни с оценката на хора, които би трябвало най-добре да познават какво е било действителното положение през 1939 г. На 25 януари 1939 г. в Народното събрание на царство България, министърът на земеделието Иван Багрянов заявява:

„Имах случай да го кажа и друг път: ние сме земеделска страна БЕЗ ЗЕМЕДЕЛИЕ…Ние нямаме излишъци от зърнени храни. Ние изнасяме не излишъци, а само туй, което крадем от устата на нашия народ и неговия нещастен добитък. (Общи ръкопляскания). Цифри за доказателство аз по-рано приведох в изобилие”.

Ръкопляскат му същите депутати, които по-късно бяха осъдени от Народния съд и които съставляваха така наречения елит на царска България. Очевидно и те напълно споделяха тъжната констатация на царския министър Багрянов.

А ето как описва в изказване пред Народното събрание на 12 март 1940 г. жизненото равнище на народа в България един от тези депутати, подкрепящи режима, Серафим Георгиев:

„Това показва, че картината на българската мизерия е страшна…. Мога да ви прочета данни…,че 19,5 % от селските семейства живеят в тухлени, а 61 % в кирпичени къщи; селското жилище се състои обикновено от две стаи, в които живеят средно шест души; в тия стаи се и готви. Нямат кладенци 57 % от домакинствата; нямат клозети 17,4 % от тях. Нямат кревати 20 % от домакинствата, а останалите 80 % от тях имат средно по два кревата за шест души. Нямат маса 28,5 % от домакинствата, а 36 % нямат стол. Нямат печка 28 % от домакинствата. Нямат юрган 36 % от тях. Нямат дюшеци 46,5 %, а 34 % нямат никаква постеля. Домашните съдове и прибори са със съмнителна чистота и се държат на открито понеже 53 % от домакинствата нямат нито един шкаф. Измиването на тялото през зимата е непознато. Долните дрехи обикновено са така замърсени, че са хванали кожа от кир. Ето това са покъртителните условия за закъснелостта на българския живот”.

Но цялата тази идилия била прекъсната от «утопичен експеримент», в резултат на който хората се преселиха в съвременни жилища с ток, парно и канализация, здравеопазването беше безплатно, нямаше безработни, а страната достигна 33-то място в света по индекс на развитие. България стана първата държава на Балканите с развита ядрена енергетика, с двама космонавти и изработен изцяло в България спътник (шестата космическа сила през 80-те години според ООН), с развито машиностроене и електроника, с мощни въоръжени сили, с богато финансиране на наука, образование, спорт и т.н. Никога след Освобождението българската държава не е била толкова силна икономически, военно и политически, и с такъв международен авторитет, както през този период. За 45 години страната ни не води нито една война.

Този «утопичен експеримент» обаче се оказва, че забавил развитието на страната с десетилетия. Затова «утопичният експеримент» беше прекратен през 1989 г. и развитието ни така се ускори, че днес 26 години по-късно 50 % от населението е заплашено от «социално изключване», над един милион напуснаха родината си да търсят препитание в чужбина, а по индекс на развитие сме някъде около 60-то място в света.

Все пак трябва да благодарим на депутатите гласували декларацията през 2004 години за тяхната искреност. Те ни показаха посоката в която се движи България през последните 26 години. Какво може да очакваме по този път на «нормално европейско развитие»?

В икономическата област – пълна зависимост от чуждия капитал и безмилостно ограбване на страната. Ликвидиране на всички съвременни производства и технологии, и, като краен резултат – мизерия, социално изключване и нарастваща изостаналост.

Бедност Украйна a

Във вътрешната политика – засилващи се фашистки тенденции и разпалване на етнически и религиозни конфликти съпроводени с репресии срещу всички прогресивни и патриотични партии и организации.

Във външната политика – превръщане на България отново в сателит на най-агресивната империалистическа държава, която се стреми към световна хегемония. Това означава нарастваща опасност от война и нова национална катастрофа.

Реклама

5 отговора на “Накъде отива България?

  1. г-н Иванов а може би трябва да прочетете статията още веднъж – или няколко пъти ,докато не разберете приликите до Утопичния експеримент и след него. А това което пишете го има и сега .

    • Чел съм я, разбира се! Чудя се дали ВИЕ сте прочел моя текст, и дали сте се опитал да вникнете в него, поне малко?
      Изобщо нямам представа защо си мислите, че „не разбирам приликите“? Просто написах, че нямам какво да добавя то тези въпроси. И по отношение на принципните пороци на капитализма (приликите между „преди“ и „сега“), и по отношение на днешната действителност в частност.
      Просто привлякох вниманието към един друг, паралелен аспект на проблема. Това, че той не ви е харесал… Или че не сте съгласни с него… Това вече не е мой проблем.
      Може да сте яростен троцкист, „световен революционер“, интернационалист и враг на религиозния мироглед? Човек, който защитава уж „неизбежната необходимост“ от всички недостатъци на соца – в т.ч. проливането на реки от невинна кръв, издевателствата, безумията, извращенията и елементарната тъпа неефективност?…
      Ако сте от този вид хора, излишно е да разговаряме.
      Но, надявам се, че хората като цяло ме разбират. А именно (цитирам себе си), че при соца изброените „пороци бяха и си остават само изключения“. И че именно системата на социализма е по-добрата система – въпреки всичко.
      Не мога да се начудя на хората, които казват, ами че то и при соца ги имаше същите пороци, и сега ги има същите! Нима не е ясно, че: 1) Все пак, пороците не са съвсем същите – макар, че са подобни на пръв поглед, те имат коренно различни причини? и, 2) Те не са еднакво СИСТЕМНИ в двата вида общество?
      Нима не е ясно, че докато при соца пороците можеха да бъдат избегнати, защото бяха чужди, неорганични „бъг“-ове, изкуствено вградени в идеологията, то при зверското западно общество няма как – защото там те са органична, необходима, системна (!) част от обществения строй, от културата и мирогледа на западния човек?…
      Критиката ми е градивна, а симпатиите ми са очевадно левичарски. Чудя се, какво не ви харесва дотук…

      • Четете бавноооооооооо…„Имах случай да го кажа и друг път: ние сме земеделска страна БЕЗ ЗЕМЕДЕЛИЕ…Ние нямаме излишъци от зърнени храни. Ние изнасяме не излишъци, а само туй, което крадем от устата на нашия народ и неговия нещастен / ЖИВОТ /добитък. (Общи ръкопляскания). Цифри за доказателство аз по-рано приведох в изобилие”. …. От МИНАЛО НЕСВЪРШЕНО ВРЕМЕ КЪМ НАСТОЯЩЕ ТАКОВА

  2. Основното оръжие на врага е лъжата. Не случайно, баща на лъжата е най-големият Враг на човешкия род – дяволът. А днес негови инструменти са средствата за масова информация (т.нар. „медии“). С лъжите на т.нар. „преход“ вече сме запознати и няма какво повече да добавим…

    Тук обаче искам да напомня на някои, че лъжата е тънка материя… Когато изобличаваме една огромна нагла лъжа, не бива да си служим с други, макар и по-малки. Премълчаването на някои „подробности“ е изкривяване на обективната картина, а това е също форма на лъжа.

    Затова, когато изобличаваме лъжите на чаршиения капитализъм, не бива да забравяме и за някои от недостатъците на социалистическото общество. Трябва твърдо да се помни за корупцията; за разслоението на народа по партийно-номенклатурен критерий; за тоталитарното мислене, лесно водещо до потисничество на инакомислието и оттам до репресии и насилие; изкуствената фалшива демагогия; лицемерното лозунгаджийство; следенето и доносничеството; ниската мотивация на трудещите се, водеща до ефективност и качество на труда, явно по-ниски от очакваните; изкуствената и несправедлива уравниловка; извращенията и злоупотребите с власт с цел лична облага…

    И най-страшното, в което може би се коренят всички по-рано изброени беди, е 1) фанатичната, принципна и жестока война с идеалистичния (религиозния) мироглед и 2) безумния „интернационализъм“, отричащ народите като обективно необходими общности, обявяващ ги за „буржоазни и експлоататорски отживелици“, заедно изобщо с всяка национална държава и всяка национална власт… Тези двата идиотизма отричаха традиционните семейни, културни, исторически, национални и религиозни ценности на народа и даже проповядваха унищожаването им. Както и изобщо на самия народ като такъв.

    Някой може да нарече тези неща „детски болести“ на несъществуващия вече „реален социализъм“, но няма да е прав. Напротив, талибанският атеизъм (иначе казано примитивният, късоглед, варварски материализъм) и „интернационализмът“ са два основоположни „бъга“ на марксизма, дълбоко вградени в мирогледа и идеологията на тогавашното социалистическо общество.

    За щастие, то с времето сякаш се научи да игнорира собствените си „генетични увреждания“ и да не се ръководи (постоянно) от тях. В ред случаи даже правеше обратното – пазеше класическото семейство и поощряваше патриотизма. Но това водеше до някаква странна идеологическа шизофрения – теоретичната идеология влизаше в противоречие с практическата политика на държавата… И за това никой нямаше каквото и да било разумно обяснение. Ако притиснеш някой тогавашен „капацитет“, той предпочиташе просто страхливо да си замълчи и да премине в областта на философските демагогии и нищо незначещото дърдорене. Вградените бъгове обаче си оставаха вградени и продължаваха да тровят съзнанието.

    Трябва да помним тези пороци! И дай Бог да получим втори шанс, когато в новоизгражданото общество ще можем и ще сме длъжни да се опитаме да ги избегнем. Защото тези пороци бяха и си остават само изключения – недостатъци, неспособни да опорочат самата същност, системата на плановата икономика и на солидарното социалистическо общество.

    • Четейки коментара ви имам чувството, че вие г-не също описвате настоящите години!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s